|
Životopis Járy Cimrmana
Zetková, Klára ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Práce pojednává o genezi postavy Járy Cimrmana. Východiskem se staly teoretické pasáže o mystifikaci, literární fikci a literární postavě. Z těchto poznatků jsem pak čerpala při praktické části práce a snažila se je aplikovat na cimrmanovskou mystifikaci. Věnovala jsem se rozboru jednotlivých her, chronologicky řazených od Aktu až po České nebe, a jednoho filmu. Chronologické řazení se mi jevilo jako nejvýhodnější pro poznání vývoje postavy, vzájemným porovnáním her jsem mohla alespoň zčásti usuzovat na myšlenkové postupy tvůrců. Z každé hry jsem se pokusila vyzvednout to nejdůležitější, na čem by se daly demonstrovat mystifikační úmysly tvůrců a zároveň postupy při tvorbě postavy Járy Cimrmana.
|
| |
|
Jazykové prostředky ve fiktivních denících jako žánru literatury pro děti a mládež
SEDLÁKOVÁ, Klára
Diplomová práce se zabývá analýzou jazykových prostředků, obsahu a grafického zpracování fiktivních deníků pro děti a mládež. Předmětem diplomové práce je zkoumání výrazových prostředků ve vybraných titulech fiktivních deníků z hlediska pohlaví fiktivních pisatelů konkrétních deníků a z hlediska postav žijících v rozdílném prostředí fiktivního světa, ve kterém se příběh odehrává. S tím souvisí i zjišťování, jaký vliv mají tyto prostředky na výslednou podobu deníků. Teoretická část nabízí pohled na celkový vývoj literatury pro děti a mládež od počátků až po současnost. Přibližuje objasnění termínů žánru a deníku. Poskytuje přehled současných žánrů, současně vydávaných titulů v tomto žánru a jejich míru oblíbenosti.
|
|
Mýtus literárního
Matysová, Daniela ; Kubalík, Štěpán (vedoucí práce) ; Kaplický, Martin (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá možným propojením literární teorie Wolfganga Isera s analytickou filosofií jazyka. Zatímco analytický obrat k jazyku představím jen stručně, hlavní náplní práce bude prozkoumat dvě protikladné koncepce jazyka a interpretace v rámci pozdní analytické filosofie. Budu se věnovat diskuzi Michaela Dummetta s Donaldem Davidsonem ohledně role konvencí a otázek po jejich nepostradatelnosti pro jazykovou komunikaci. Zatímco však spolu tito autoři souhlasí v tom, že vliv společnosti na lidské myšlení je zásadně neredukovatelný, velmi se liší co do svého přesvědčení o nezbytnosti koncepce pravidel inherentních jazykové praxi společnosti. Mým cílem je obhájit Davidsonovu teorii interpretace proti Dummettovým námitkám, a pak přejít k rozboru Iserovy vlastní teorie čtení. Zejména mi půjde o to ukázat, že se Iserovo pojetí literárnosti zakládá na Dummettovo filosofických předpokladech. V závěru chci hlavně zvážit, zdali Iserovo vysvětlení rozdílu mezi literaturou a běžnou řečí, potažmo dokumentem, obstojí proti Davidsonově výzvě Iserovu pojetí jazykové praxe. A zejména, zdali nám Davidsonova filosofie jazyka nemůže poskytnout alternativní přístup k tomu, jak chápat estetický dopad některých textů.
|
|
Determination of the literary fiction genre based on the example of the novel trilogy Inkworld by Cornelia Funke.
Kadlec, Daniel ; Bučková, Tamara (vedoucí práce) ; Glosíková, Viera (oponent)
Autor: Daniel Kadlec Vedoucí práce: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. Univerzita Karlova v Praze Název práce: K vymezení žánru fantastiky na příkladu románové trilogie Inkoustový svět od Cornelie Funkeové Počet stran: 77 Název: K vymezení žánru fantastiky na příkladu románové trilogie Inkoustový svět od Cornelie Funkeové Abstrakt: Práce se zabývá fantastickou literaturou a na příkladu románové trilogie "Inkoustový svět" od CORNELIE FUNKEOVÉ poukazuje na některá specifika dvoudimenzionálních příběhů. V teoretické části je nejprve na základě rešerše definován pojem fantastická literatura / fantastika a posléze blíže popsány čtyři k ní náležející žánry - fantasy, science fiction, pohádka a fantastická povídka resp. fantastický román. Vlastní analýza trilogie "Inkoustový svět" je zaměřena na pojetí dvoudimenzionality a roli osudu v tomto díle. Předpoklad, že v "Inkoustovém světě" vytváří autorka dvě rovnocenné autonomní roviny světa reality a světa fantasie, se podařilo prokázat, stejně jako premisu výrazné role osudu, jenž lze změnit jen za pomoci vlastností jako jsou láska, přátelství a ochota k sebeobětování. Klíčová slova: fantastická literatura / fantastika; fantasy; dimenze reality vs. dimenze fantasie; Inkoustový svět; Cornelia Funkeová Author: Daniel Kadlec Supervisor: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. Charles...
|
|
Životopis Járy Cimrmana
Zetková, Klára ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Práce pojednává o genezi postavy Járy Cimrmana. Východiskem se staly teoretické pasáže o mystifikaci, literární fikci a literární postavě. Z těchto poznatků jsem pak čerpala při praktické části práce a snažila se je aplikovat na cimrmanovskou mystifikaci. Věnovala jsem se rozboru jednotlivých her, chronologicky řazených od Aktu až po České nebe, a jednoho filmu. Chronologické řazení se mi jevilo jako nejvýhodnější pro poznání vývoje postavy, vzájemným porovnáním her jsem mohla alespoň zčásti usuzovat na myšlenkové postupy tvůrců. Z každé hry jsem se pokusila vyzvednout to nejdůležitější, na čem by se daly demonstrovat mystifikační úmysly tvůrců a zároveň postupy při tvorbě postavy Járy Cimrmana.
|
|
Apokalyptický film - předpoklady, podoby a funkce
Novák, Michal ; Petrusek, Miloslav (vedoucí práce) ; Kotík, Michal (oponent)
Bakalářská práce "Apokalyptický film - předpoklady, podoby a funkce" pojednává o fenoménu apokalyptického filmu jako o funkčním elementu v západní civilizaci od druhé dekády 20. století až po současnost. Zkoumá počátky apokalyptického myšlení, tj. očekávání konce světa, a zdůrazňuje jeho náboženský, filosofický i praktický dopad ve společnosti založené na židovsko-křesťanské tradici. Nastiňuje obavy současné veřejnosti související s vývojem technologií, přelidněním i kulturními střety a shrnuje současné pesimistické vize z humanitní i přírodovědné perspektivy. Dále se zaměřuje na počátky apokalyptických témat v beletrii a posléze filmu, přičemž na základě vzorku 150 nejlépe hodnocených děl předkládá navrženou typologii apokalyptických námětů. Posléze, srovnávajíc zastoupení daných typů v jednotlivých dekádách a paralelních společenských nálad a událostí, se snaží dokázat reflektující charakter apokalyptického filmu. Dále se zabývá jeho sociální funkcí a s pomocí McLuhanovy teorie médií jej zapracovává do konceptu morální paniky. Dospívá k závěru, že apokalyptický film pomáhá vybíjet potenciál příslušných morálních panik, neboť předkládá řešení případných problémů, čímž veřejnost uklidňuje, a prostřednictvím označení deviace a zobrazení základních sdílených hodnot slouží k posílení skupinové...
|
|
Cesta tam a zpět, zdařilý život, sociální práce
SKALICKÁ, Terezie
Práce přibližuje zvláštní typ příběhu pojednávajícího o cestě tam a zpět, neboli o cestě na zkušenou. Charakter tohoto vyprávění je dán přítomností několika zásadních bodů: existence prvotního a druhotného světa, putování druhotným světem, proměna hrdiny i čtenáře, návrat domů. Předložená definice příběhu představuje výchozí bod, ze kterého jsou hledány souvislosti s odbornými disciplínami sociální práce a etikou. V sociální práci představuje schéma cesty tam a zpět nabytí odbornosti v různých vědeckých oblastech. Pro rovinu etiky je podstatná především věrohodnost toho momentu cesty tam a zpět, kdy se z příběhu hrdiny a čtenáře stává dobrý (případně špatný) příběh.
|