Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Životopis Járy Cimrmana
Zetková, Klára ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Práce pojednává o genezi postavy Járy Cimrmana. Východiskem se staly teoretické pasáže o mystifikaci, literární fikci a literární postavě. Z těchto poznatků jsem pak čerpala při praktické části práce a snažila se je aplikovat na cimrmanovskou mystifikaci. Věnovala jsem se rozboru jednotlivých her, chronologicky řazených od Aktu až po České nebe, a jednoho filmu. Chronologické řazení se mi jevilo jako nejvýhodnější pro poznání vývoje postavy, vzájemným porovnáním her jsem mohla alespoň zčásti usuzovat na myšlenkové postupy tvůrců. Z každé hry jsem se pokusila vyzvednout to nejdůležitější, na čem by se daly demonstrovat mystifikační úmysly tvůrců a zároveň postupy při tvorbě postavy Járy Cimrmana.
Mohou státy ovlivnit šíření malé literatury? Srovnání napříč Evropou
Vimr, Ondřej
Téměř každá evropská země dnes institucionalizovaně podporuje export vlastní literatury. Mají tyto pobídky vliv na cirkulaci malých literatur? Na základě řízených rozhovorů s akvizičními redaktory v nakladatelstvích v pěti evropských zemí poskytuje příspěvek vhled do toho, jak pobídky ovlivňují jejich rozhodování.
Jazykové prostředky ve fiktivních denících jako žánru literatury pro děti a mládež
SEDLÁKOVÁ, Klára
Diplomová práce se zabývá analýzou jazykových prostředků, obsahu a grafického zpracování fiktivních deníků pro děti a mládež. Předmětem diplomové práce je zkoumání výrazových prostředků ve vybraných titulech fiktivních deníků z hlediska pohlaví fiktivních pisatelů konkrétních deníků a z hlediska postav žijících v rozdílném prostředí fiktivního světa, ve kterém se příběh odehrává. S tím souvisí i zjišťování, jaký vliv mají tyto prostředky na výslednou podobu deníků. Teoretická část nabízí pohled na celkový vývoj literatury pro děti a mládež od počátků až po současnost. Přibližuje objasnění termínů žánru a deníku. Poskytuje přehled současných žánrů, současně vydávaných titulů v tomto žánru a jejich míru oblíbenosti.
Mýtus literárního
Matysová, Daniela ; Kubalík, Štěpán (vedoucí práce) ; Kaplický, Martin (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá možným propojením literární teorie Wolfganga Isera s analytickou filosofií jazyka. Zatímco analytický obrat k jazyku představím jen stručně, hlavní náplní práce bude prozkoumat dvě protikladné koncepce jazyka a interpretace v rámci pozdní analytické filosofie. Budu se věnovat diskuzi Michaela Dummetta s Donaldem Davidsonem ohledně role konvencí a otázek po jejich nepostradatelnosti pro jazykovou komunikaci. Zatímco však spolu tito autoři souhlasí v tom, že vliv společnosti na lidské myšlení je zásadně neredukovatelný, velmi se liší co do svého přesvědčení o nezbytnosti koncepce pravidel inherentních jazykové praxi společnosti. Mým cílem je obhájit Davidsonovu teorii interpretace proti Dummettovým námitkám, a pak přejít k rozboru Iserovy vlastní teorie čtení. Zejména mi půjde o to ukázat, že se Iserovo pojetí literárnosti zakládá na Dummettovo filosofických předpokladech. V závěru chci hlavně zvážit, zdali Iserovo vysvětlení rozdílu mezi literaturou a běžnou řečí, potažmo dokumentem, obstojí proti Davidsonově výzvě Iserovu pojetí jazykové praxe. A zejména, zdali nám Davidsonova filosofie jazyka nemůže poskytnout alternativní přístup k tomu, jak chápat estetický dopad některých textů.
Determination of the literary fiction genre based on the example of the novel trilogy Inkworld by Cornelia Funke.
Kadlec, Daniel ; Bučková, Tamara (vedoucí práce) ; Glosíková, Viera (oponent)
Autor: Daniel Kadlec Vedoucí práce: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. Univerzita Karlova v Praze Název práce: K vymezení žánru fantastiky na příkladu románové trilogie Inkoustový svět od Cornelie Funkeové Počet stran: 77 Název: K vymezení žánru fantastiky na příkladu románové trilogie Inkoustový svět od Cornelie Funkeové Abstrakt: Práce se zabývá fantastickou literaturou a na příkladu románové trilogie "Inkoustový svět" od CORNELIE FUNKEOVÉ poukazuje na některá specifika dvoudimenzionálních příběhů. V teoretické části je nejprve na základě rešerše definován pojem fantastická literatura / fantastika a posléze blíže popsány čtyři k ní náležející žánry - fantasy, science fiction, pohádka a fantastická povídka resp. fantastický román. Vlastní analýza trilogie "Inkoustový svět" je zaměřena na pojetí dvoudimenzionality a roli osudu v tomto díle. Předpoklad, že v "Inkoustovém světě" vytváří autorka dvě rovnocenné autonomní roviny světa reality a světa fantasie, se podařilo prokázat, stejně jako premisu výrazné role osudu, jenž lze změnit jen za pomoci vlastností jako jsou láska, přátelství a ochota k sebeobětování. Klíčová slova: fantastická literatura / fantastika; fantasy; dimenze reality vs. dimenze fantasie; Inkoustový svět; Cornelia Funkeová Author: Daniel Kadlec Supervisor: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. Charles...
Životopis Járy Cimrmana
Zetková, Klára ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Práce pojednává o genezi postavy Járy Cimrmana. Východiskem se staly teoretické pasáže o mystifikaci, literární fikci a literární postavě. Z těchto poznatků jsem pak čerpala při praktické části práce a snažila se je aplikovat na cimrmanovskou mystifikaci. Věnovala jsem se rozboru jednotlivých her, chronologicky řazených od Aktu až po České nebe, a jednoho filmu. Chronologické řazení se mi jevilo jako nejvýhodnější pro poznání vývoje postavy, vzájemným porovnáním her jsem mohla alespoň zčásti usuzovat na myšlenkové postupy tvůrců. Z každé hry jsem se pokusila vyzvednout to nejdůležitější, na čem by se daly demonstrovat mystifikační úmysly tvůrců a zároveň postupy při tvorbě postavy Járy Cimrmana.
Apokalyptický film - předpoklady, podoby a funkce
Novák, Michal ; Petrusek, Miloslav (vedoucí práce) ; Kotík, Michal (oponent)
Bakalářská práce "Apokalyptický film - předpoklady, podoby a funkce" pojednává o fenoménu apokalyptického filmu jako o funkčním elementu v západní civilizaci od druhé dekády 20. století až po současnost. Zkoumá počátky apokalyptického myšlení, tj. očekávání konce světa, a zdůrazňuje jeho náboženský, filosofický i praktický dopad ve společnosti založené na židovsko-křesťanské tradici. Nastiňuje obavy současné veřejnosti související s vývojem technologií, přelidněním i kulturními střety a shrnuje současné pesimistické vize z humanitní i přírodovědné perspektivy. Dále se zaměřuje na počátky apokalyptických témat v beletrii a posléze filmu, přičemž na základě vzorku 150 nejlépe hodnocených děl předkládá navrženou typologii apokalyptických námětů. Posléze, srovnávajíc zastoupení daných typů v jednotlivých dekádách a paralelních společenských nálad a událostí, se snaží dokázat reflektující charakter apokalyptického filmu. Dále se zabývá jeho sociální funkcí a s pomocí McLuhanovy teorie médií jej zapracovává do konceptu morální paniky. Dospívá k závěru, že apokalyptický film pomáhá vybíjet potenciál příslušných morálních panik, neboť předkládá řešení případných problémů, čímž veřejnost uklidňuje, a prostřednictvím označení deviace a zobrazení základních sdílených hodnot slouží k posílení skupinové...
Cesta tam a zpět, zdařilý život, sociální práce
SKALICKÁ, Terezie
Práce přibližuje zvláštní typ příběhu pojednávajícího o cestě tam a zpět, neboli o cestě na zkušenou. Charakter tohoto vyprávění je dán přítomností několika zásadních bodů: existence prvotního a druhotného světa, putování druhotným světem, proměna hrdiny i čtenáře, návrat domů. Předložená definice příběhu představuje výchozí bod, ze kterého jsou hledány souvislosti s odbornými disciplínami sociální práce a etikou. V sociální práci představuje schéma cesty tam a zpět nabytí odbornosti v různých vědeckých oblastech. Pro rovinu etiky je podstatná především věrohodnost toho momentu cesty tam a zpět, kdy se z příběhu hrdiny a čtenáře stává dobrý (případně špatný) příběh.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.